Monki No filter

Vem får synas i svensk reklam?

Vem är det som får synas i svensk reklam och hur påverkas vi av alla perfekta, retuscherade kroppar som vi möts av i reklamen? Det är frågor som diskuterats fram och tillbaka under lång tid.

Att det är en viss typ av människa som är överrepresenterad i svensk reklam är ingen hemlighet. På senare år har olika branscher blivit bättre på att fånga upp den här kritiken och många stora kedjor har lanserat kampanjer där de försöker bryta normen. Både genom att tona ned den sexistiska reklamen och genom att föra in mer mångfald i sina reklamkampanjer. Mycket av den normbrytande reklamen kommer ifrån klädbranschen, som antagligen fått mest kritik under åren för att inte vara tillräckligt inkluderande.

De flesta av dessa kampanjer kommer med ett tillhörande budskap om att alla duger som de är. Ett fint budskap, men något som även det har fått en del kritik. Det finns de som menar att man genom att visa upp flera olika typer av kroppsformer och samtidigt belyser ”kläder för alla” inte fullt ut säger att det de visar är normalt. Kritikerna önskar att företagen kan skapa mångfald i reklam utan att budskapet ska belysa att de gjort just det. Att det är först då man visar att det är normalt.

Personerna som säger det här har en bra poäng. Totalt mångfald i reklam kommer antagligen inte uppnås innan företag vågar inkludera utan att försöka få goodwill för det. Men allt tar tid. Kvinnor har inte genomsnittligt samma lön som män, men för bara ca 150 år sedan fick kvinnor inte ens läsa på universitet. Vi kommer dit, det tar bara lite tid. Och det är initiativ som de här som får oss dit.

Visst vore det önskvärt att mångfalden i reklamen kunde förändras över en natt. Men verkligheten är inte så enkel. Så heja er som vågar bryta normen! Ni kanske inte har perfekta budskap, men ni tar ett steg i rätt riktning och inspirerar andra företag att följa era spår.

 

Monki No filter

Loreal A world of care for your hair

Ellos For every body

Dressmann All men are perfect