Åtta anledningar till varför ditt företag ska synas på sociala medier.

Idag är sociala medier ett ställe där företag kan marknadsföra sig själva. Vare sig det är Facebook, Instagram, Twitter eller något annat så finns där möjligheter för företag att nå ut till en bredare målgrupp. Man kan använda sig av mängder av funktioner så som att dela videor, lägga upp bilder, blogga med mera. Däremot är det fortfarande många företag som inte använder sig av det och vi tycker att de företagen borde tänka om. Här kommer åtta anledningar till varför företag borde använda sig av sociala medier.

 

#1 Ökad varumärkeskännedom.

Med tanke på att nästan halva jordens befolkning använder sig av sociala medier vardagligen kommer man att nå ut till och skapa varumärkeskännedom hos fler personer än vad man annars gjort.

#2 Få dina kunder att känna sig delaktiga.

Håller företaget på att skapa en ny produkt så är sociala medier bra att använda sig av för att ställa frågor till kunderna. Det här kommer att skapa engagemang och en känsla av delaktighet hos kunderna.

#3 Gör ditt varumärke personligare.

Om personer ser uppdateringar och personliga bilder kommer de att få en starkare koppling till varumärket.

#4 Större spridning.

Genom att publicera ett inlägg på sociala medier kommer personer med stor sannolikhet att gilla, kommentera och dela. Det här gör att inlägget sprider sig utan att du egentligen lagt ner jobb på det.

#5 Ökad trafik på hemsidan.

Genom att publicera bra content kontinuerligt kommer det att skapa högre medvetenhet hos personer, samt locka nya ögon till hemsidan.

#6 Skapa en relation till kunderna.

Genom att vara aktiv på sociala medier och ständigt svara på kommenterar och frågor som kunderna har, visar man att kunderna är viktiga för företaget.

#7 Lär dig mer om vilken din målgrupp är.

Idag finns det stora möjligheter för företag att analysera vad de har för målgrupp. Genom att använda sociala medier kan man därmed analysera demografisk information om vilka som är inne på företagets sidor och tittar.

#8 Riktad marknadsföring.

Vet företaget vilken målgrupp deras kunder befinner sig i, så kan de lätt rikta in sin marknadsföring till den målgrupp genom att betala för att få annonser publicerade på sociala medier.

 

Är det här något som intresserar dig men du inte vet vart du ska börja får du gärna höra av dig till hej@co56.se