Åtta tips för att lyckas på Instagram 2019

Instagram är ett växande socialt medier och det är inte så konstigt att den utvecklas allt mer och mer. Under 2018 fick vi se en hel del uppdateringar; och som vi förutspådde skulle man satsa en hel del på Instagram stories.

Början av 2018 introducerade Instagram GIF:ar till storyn. Halvvägs in på året kunde du som användare spela upp musik i dina stories. Instagram avslutade sedan året med att introducera ytterligare funktioner till storyn. Senast, en funktion som endast tillät dina närmsta vänner att ta del av det du delat med dig av på din story. Frågan är vad som kommer att hända med Instagram 2019. Nedan delar vi med oss av åtta saker du ska hålla kolla på för att lyckas med Instagram 2019.

 

#1 ”Instagram Analytics” kommer att utvecklas ytterligare

Att analysera sin statistik från Instagram har varit populärt den senaste tiden. Men detta året kommer det med garanti att vara ännu större då fler företag har börjat använda sig av Instagram endast för att sälja sina produkter. Genom data och analyser kan man enklare hitta rätt målgrupp och inte betala till massan.

 

#2 Mer engagemang inom IGTV

IGTV lanserades i somras 2018 och trots stor uppståndelse kring det så gick det inte hela vägen hem. 2019 kan vara den nystart som får igång snacket om funktionen igen. Vi tror att det krävs bättre funktionalitet och navigation för att det ska kunna konkurrera på lika villkor.

 

#3 Mikro är det nya Makro

Att influensermarknadsföring är en trend har väl knappt undgått någon. Men det faktum att de mindre kontona har visat sig vara mer effektiva tror vi kommer att påverka hur företag tänker kring influensermarknadsföring 2019. Att företag kommer att välja mindre influensers med en mer personligare touch tror vi är nästa steg. Kan detta vara året där mikroinfluensers får fart? På riktigt.

 

#4 Följare är inte allt

Under en väldigt lång tid har det varit stort fokus på att endast få så mycket följare som möjligt istället för att skapa bra content på sin Instagram. 2019 ska prioriteten ligga på att försöka visa mer engagemang för att få så riktiga och engagerade följare som möjligt. Det gäller att posta om saker som du själv är intresserad av och att inte bara försöka locka till sig följare. 

 

            

 

#5 Autenticitet kommer vara viktigt

Vi har alltid sett perfekta Instagramflöden, men autenticiteten hos influensers börjar bli viktigare för företag. 2019 kommer företag som vill satsa på influensermarknadsföring att placera sina produkter med profiler som känns autentiska och som är lättare att relatera till. Kvalitét före kvantitet.

 

#6 Skapa värde i det du lägger upp

Det har alltid varit enkelt att lägga upp en bild, det kan alla. Vad alla däremot inte kan är att skapa intressant innehåll och det kommer att vara viktigt år 2019. Vad man ska fråga sig själv är om det man lägger upp ger något värde för andra eller om det bara är ytterligare en bild för dina följare. Våga vara kreativ och våga använda ”captions”, det finns där av en anledning!

 

#7 Nya sätt att kommunicera med varandra

Kan det vara så att man kommer att få in helt nya funktioner för att man lättare ska kunna kommunicera med sina vänner? Vi ser möjligheterna av att kunna dela saker direkt med sina närmsta vänner. Vi har redan sett funktionen i storyn, men vad händer i våra flöden? Kikar vi på syskonet Messenger så har det otaliga funktioner som säkert kommer att hitta in i Instagram.

 

#8 Fortsätt satsa på Instagram stories

2018 var definitivt året för Instagram stories. Med flera nya funktioner fick man chans att engagera sig med sina följare på ett helt nytt sätt. 2019 tror vi att det kommer att utvecklas ännu mer. Detta är ett måste för att lyckas på Instagram framöver.

 

 

2018 var ett spännande år för Instagram, men vi känner på oss att 2019 kommer att bli ännu bättre, fylld med massa överraskningar!

Hur kommer du lyckas på Instagram detta år? Har du vidare funderingar hur man lyckas på Instagram är du varmt välkommen att prata med oss, så tar vi det vidare därifrån.