Så lyckas du på LinkedIn

Skapa ditt personliga varumärke på LinkedIn. När du har ett eget varumärke på LinkedIn, det är då du representerar ditt varumärke på allra bästa sätt. På LinkedIn kan du med enkla medel och god uthållighet få leads och kunder från hela världen. Gör du rätt har du chans att även hamna högt upp på Google med rätt sökord. Här kommer en guide till hur du lyckad på LinkedIn.

Det är dags att släppa dina spärrar för att ta kontakt med nya människor. På LinkedIn får du nätverka, jantelagen är ett minne blott. Det finns en enorm potential och marknad att ta del av, vad väntar du på? Det finns ingen anledning att inte använda social selling, eller socialt säljande på ren svenska. Det är en form av reklam och marknadsföring, fast modern, effektiv och fungerande. Vi kommer prata om lärandet av LinkedIn (LinkedIn learning). Nu kör vi!

 

 

Vad är LinkedIn?

  • Världens största affärsnätverk med över 575 miljoner användare.
  • Finns representerade i över 200 länder.
  • Det går med 2 nya personer varje sekund i genomsnitt.

 

De fem C:na

Följ detta riktlinjer så kommer du lyckas, förr eller senare. Gå tillbaka när det behövs och använd punkterna som en lathund tills de sitter i muskelminnet.

Care

Hitta, dedikera och specificera ditt syfte och passion. Vilka är dina områden, där du vill verka? Specificera vilka som är dina. Exempelvis sociala medier, effektivt sälj och ledarskap.

Curate

Leta, undersök, läs och dela relevant innehåll med ditt nätverk. Ditt nätverk vill läsa intressanta artiklar och händelser som berör och intresserar dem. Hitta rätt innehåll för ditt nätverk.

Create

Skapa och dela innehåll på Linkedin. Här gäller det att vara unik, intressant och smart. Övertänk inte, gå till handling direkt. Tänk vad ditt nätverk kan tänkas vilja se, och skapa utefter det.

Connect

Ta kontakt, interagera och engagera i ditt nätverk. Mingla med ditt nätverk, även om du inte känner personen i fråga. Gilla och kommentera i ditt nätverk på det innehållet du tror är intressant för ditt nätverk.

Consistent

Underskatta in konsekvens. Arbeta med en uppgift tills den arbetar med dig. Alla kan starta en uppgift, men få kan avsluta. Du behöver vara uthållig och vara konsekvent hela vägen för att lyckas.

 

Din profil berättar vem du är och en stor del av att lyckas på LinkedIn

Se till så din profil på LinkedIn är representativ, professionell och intressant. Är din profil verkligen top-of-the-line?

Använd denna checklista för att säkerställa den perfekta profilen på LinkedIn för att lyckas med social selling.

  • Använd en professionell profilbild, gärna glad, men inte för glad.
  • Använd en omslagsbild som representerar vad du brinner för.
  • Använd din tag-line till något smart. Exempelvis ”Bygger bättre varumärken tillsammans med ett team som vill göra världen vackrare” istället för ”Ägare”.
  • Lägg in en bra och kort beskrivning där du berättar om dig och ditt varumärke. Håll det smart och proffesionellt.
  • Säkerställ så din anställning går mot företagets sida.
  • Ha ett konsekvent flöde som följer den röda tråden.
  • Se till så ditt CV är uppdaterat, lägg gärna en kort beskrivning på varje tjänst/utbildning där du berättar vad du gjort.
  • Addera dina kompetenser, och radera de som är inaktuella. Be gärna dina närma och kära intyga dina kompetenser.
  • Se till så dina intressen och de du följer är up to date.
  • Se till så din profilstyrka har uppnått 100%.

 

Från kontakt till handling

I takt med att du finns och syns i ditt nätverk, så får du fler kontakter och när du delar content som är värdefull för ditt nätverk så bygger du trovärdighet. När du kommit hit är det dags att ta kontakt, först via LinkedIn. Men målet är förstås att få till ett möte, ett samtal, där den första stora tröskeln redan är överkommen.

Lycka till, och hör av dig om du behöver hjälp på john@c56.se.