Så påverkar Facebooks nya algoritm din företagssida

När Facebook skapades var tanken bakom den sociala kanalen att föra människor närmare varandra och bygga relationer. Ett av sätten Facebook gör detta på är genom att de prioriterar meningsfullt innehåll från vänner och familj i nyhetsflödet och inlägg som skapar meningsfulla diskussioner i kommentarsfälten.

11 januari i år gick Facebook ut med att de under de närmsta månaderna kommer att göra uppdateringar för rankning så att människor har fler möjligheter att integrera med de människor som de bryr sig om. Detta för att användare uttryckt att de känner sig överhopade av innehåll från just annonsörer och olika medier. Samtidigt som Facebook gick ut med nyheten uppkom massiva diskussioner, bland annat mellan företag och offentliga sidor då uppdateringen betyder att offentligt innehåll kommer att begränsas.

Hur påverkar den nya uppdateringen din Facebooksida?
Facebook berättar att utrymmet i nyhetsflödet kommer att begränsas. Nyhetsflödet kommer att visa fler inlägg från vänner och familj och innehåll som skapar meningsfulla diskussioner i kommentarsfälten kommer prioriteras mer i flödet. Detta inkluderar även videos och andra inlägg från offentliga sidor eller företag.

Påverkan av detta kommer variera från sida till sida. Hur stor påverkan din sida kommer att ha drivs av olika faktorer, bland annat vilken typ av innehåll dina inlägg har och hur människor integrerar med inlägget. Företagssidor där människor vanligtvis inte reagerar eller kommenterar på inlägg löper större risk att märka av uppdateringen. Om du har en sida som däremot får snabb effekt på dina inlägg och lyckas skapa diskussioner mellan vänner kommer du påverkas mindre av Facebooks nya uppdatering.

Uppdateringen innebär även att inlägg som uppmanar människor att kommentera eller reagera på ett inlägg kommer att nedprioriteras. Det sägs även att inlägg med länkar till webbsidor som inte har en bra användarupplevelse och mobilsajter som laddar långsamt nedpriotiteras.
Längst upp i nyhetsflödet kommer användarna fortfarande att kunna se inlägg från sidor som de följer. Men för att göra det måste de ställa in i sina inställningar att inlägg från sina favoritsidor ska visas först.

Vad kan du då tänka på till din Facebooksida?

  • Inlägg som genererar konversationer mellan användarna visas högre i nyhetsflödet. Exempelvis leder livevideos oftast till diskussioner bland tittare på Facebook.
  • I många Facebookgrupper integrerar människor med offentligt innehåll.
  • Lokala företag kan nå ut med sina inlägg genom att lägga upp relevant information och skapa händelser. Speciellt nyheter kan hjälpa till att starta konversationer och diskussioner om viktiga frågor.
  • Undvik att skapa inlägg där du enbart uppmanar användarna att gilla och dela för att exempelvis vinna någonting.
  • Skapa inlägg med nyheter då det oftast leder till kommentarer eller diskussioner.