HIF Karlskrona

Sedan ett par år tillbaka har vi samarbetat med HIF Karlskrona. Vi har bland annat hjälpt dem med deras kommunikation och marknadsföring. Under 2018 blev vi kontaktade då HIF Karlskrona skulle slås ihop med klubben Karlskrona Handboll. Briefen var minst sagt annorlunda och utmanande då önskemålen var ”Ett modernt och utmanande varumärke som andas fart och glädje. Klubbarna ska slås ihop, men behöver ändå separeras visuellt, samtidigt som det ska vara samma logotyp”.

Under ett par intensiva månader tog vi fram en kreativ och dynamisk profil till HIF Karlskrona och Karlskrona Handboll, där även logotyp och klubbmärke är helt nytt. Den nya profilen blev helt unik i allsvenskan. Vi kollade på de andra klubbarna och hur deras varumärken såg ut. Något vi märkte snabbt var att de flesta klubbmärken helt saknade anpassning för olika storlekar och enheter vilket bidrar till sämre läsbarhet och igenkänning.

Vi valde därför att skapa något unikt, som sticker ut och är skalbart i alla sammanhang. Emblemet/klubbmärket kom att spela en oerhört viktig roll och dess former återspeglas genom hela profilen. Igenkänningsfaktorn oavsett medie eller material blev slående.

Lösningen på de två olika klubbarna som skulle slås ihop, men visuellt separeras, blev två olika färgscheman. I övrigt är de grafiska profilerna identiska. Logotypen blev enkel och minimalistisk i sitt utförande och symboliserar en hand och en boll.

För att se en kort varumärkespresentation av HIF Karlskrona spela klippet nedan!

Compani56: Intro 2019 för HIF Karlskrona

Sveriges Radio: Gemensamt klubbmärke för handbollen