fbpx

Midcon

En varumärkesresa för Midcon.

Uppdrag att skapa en helt egen identitet för Midcon som skulle hjälpa dem på resan med att skapa sitt eget varumärke.

Midcon är ett fristående företag, men samtidigt exklusiv partner till Ricoh Sverige, som erbjuder lösningar för dokumenthantering, IT-infrastruktur och mötesteknik. När Midcon kom till oss hade de ingen egen grafisk identitet utan använde sig av Ricohs logotyp och visuella uttryck. Vårt uppdrag blev därför att skapa en helt egen identitet för Midcon som skulle hjälpa dem på resan med att skapa sitt eget varumärke.

Arbetet började med framtagandet av ett grafiskt rutnät som skulle garantera ett enhetligt visuellt uttryck och samtidigt försäkra oss om att profilen kan utvecklas över tid. Med hjälp av rutnätet tog vi fram en symbol som ska föra tankarna till IT-säkerhet och kommunikation. Symbolen är uppbyggd med punkter som sedan sammankopplats, med utgångspunkt ifrån mitten, för att konceptuellt återspegla namnet Midcon.

Den visuella identiteten innehåller även riktlinjer för färger, typografi, bildspråk med mera. Övergripande kan man säga att vi ville skapa en vänligare och mer tillmötesgående känsla med hjälp av stor tydlig typografi och ett bildspråk som fokuserar på människor snarare än maskiner.

Med hjälp av rutnätet tog vi även fram grafiska element som snabbt ska skapa igenkänning av varumärket och kan användas i allt från skyltar till trycksaker, digitala annonser och även animationer. 

Midcon erbjuder tjänster och produkter i en rad olika områden så vi skapade även ett unikt ikonbibliotek för att snabbt kunna kategorisera upp deras utbud och göra det enklare för deras kunder och besökare att få en överblick och hitta rätt på såväl hemsida som i tryckt material. 

I samband med införandet av den nya profilen har vi även skyltat om samtliga av Midcons kontor som ligger i Karlskrona, Växjö, Karlshamn och Kalmar. 

Dags att ge ditt varumärke den kärlek det förtjänar? 💞