Re-brand av varumärket HIF Karlskrona och Karlskrona Handboll

     

Ett modernt och utmanande varumärke som andas fart och glädje!

Sedan ett par år tillbaka har vi samarbetat med HIF Karlskrona. Vi har bland annat hjälpt dem med deras kommunikation och marknadsföring. För några månader sedan bestämde vi oss för att fördjupa samarbetet och ta varumärket HIF Karlskrona och Karlskrona Handboll, för dess framtida fusion, till nästa nivå.

 

 

Briefen var minst sagt annorlunda och utmanande: ”Ett modernt och utmanande varumärke som andas fart och glädje, de enda problemen är att vi inte vet namn, och att det egentligen är för två klubbar, som måste separeras, fast det ska vara samma logotyp.” En normal reklambyrå hade kanske sakta backat ut ur mötesrummet. Men inte vi, vi älskar utmaningar!

Under ett par intensiva månader har vi tagit fram en kreativ och dynamisk profil till HIF Karlskrona och Karlskrona Handboll, där även logotyp och klubbmärke är helt nytt. Den nya profilen är något helt unikt i Handbollsligan. Vi kollade på de andra klubbarna och hur deras varumärken såg ut. Något vi märkte snabbt var att de flesta är klassiska klubbmärken, där tanke på igenkänning, läsbarhet och enhetsanpassning lyser med sin frånvaro.

Vi insåg snabbt att vi ville skapa något unikt, något som sticker ut och är skalbart i alla sammanhang. Emblemet/klubbmärket kom att spela en oerhört viktig roll och dess former återspeglas genom hela profilen. Igenkänningsfaktorn oavsett medie eller material är slående.

Den kanske största utmaningen var färgvalet. Här fanns det historia och starka viljor. Få saker kan uppfattas så viktiga som just färger när man pratar om ett lag. Det kan nog alla vara överens om. Den extra variabeln var även att Karlskrona Handboll ska ha samma profil, men i ”deras” färger, vilket var en extra utmaning. Det hela landade i att profilen och elementen i sig står på egna ben, så att det nästan kvittar vilka färger du använder. Det funkar oavsett.

Logotypen illustrerar en hand och en boll. Samtidigt som den ena varianten även illustrerar fart, framåt och uppåt.

 

Sveriges Radio: Gemensamt klubbmärke för handbollen